onze roots

Het is 1975 als een groepje enthousiaste jongeren een toneelclub begint in buurthuis De Eenhoorn in het hartje van Alkmaar. Ze noemen zich – bij gebrek aan beter – TZN: Toneel Zonder Naam. De groep oefent in het buurthuis en treedt daar ook met enige regelmaat op. Leden komen en gaan ook weer. De jongeren worden ouder en krijgen andere prioriteiten: werk, relaties, kinderen. Op den duur wordt de groep te klein en TZN wordt opgeheven.

1996: Zorginstelling De Kooimeer in Alkmaar viert haar 25-jarig jubileum. Medewerkers van De Kooimeer voeren een door henzelf geschreven revue op over de geschiedenis en toekomst van De Kooimeer. De bewoners vinden het prachtig. De spelers zijn zo enthousiast geworden dat ze besluiten een toneelgroepje op te richten: “Metamorphose”. Deze groep brengt jaarlijks een stuk op de planken van het toneel in de grote zaal van De Kooimeer.

Inmiddels bestaat De Kooimeer al enige tijd niet meer. De afgelopen jaren oefende en speelde de toneelvereniging in Buurthuis Oud-Overdie. Daarnaast zijn ook een aantal voorstellingen opgevoerd in WijkBoerderij Alkmaar. In 2018 verandert onze naam in Toneelvereniging Alkmaar. Meest recente ontwikkeling is de overstap naar een andere wijk in Alkmaar: de Bergermeer.

• Leukste toneelvereniging in Alkmaar
  • Wekelijks repeteren op woensdagavond
  • Ieder (half) jaar een toneeluitvoering
  • Toneel op locatie, ook in de buitenlucht
  • Toneelclinics of toneelstuk op maat
  • Favoriet uitje in verzorgingstehuizen

Ons doel

Toneelvereniging Alkmaar is een gezellig amateurtoneelschap dat zowel korte als avondvullende toneelstukken voor een breed publiek verzorgt in Alkmaar en omgeving. Daarnaast kunnen wij op aanvraag een voorstelling geven op locatie. Dit alles met het doel om mensen, jong en oud, te vermaken met een uniek stukje entertainment.

onze leden

Angelique

Angelique komt in 2015 bij Toneelvereniging Alkmaar. Door haar jarenlange ervaring als toneelspeler en haar positieve uitstraling is zij een waardevolle aanwinst gebleken. Inmiddels is zij opgeklommen tot voorzitter van de vereniging.

Fia

Fia verricht ondersteunende werkzaamheden, zoals het lezen van scripts en het assisteren van de regisseur. Ook het decor heeft haar belangstelling. Neemt zo nu en dan nog een rol voor haar rekening. Is verder secretaris.

Harry

Harry speelt inmiddels alweer een groot aantal jaren bij Toneelvereniging Alkmaar. Hij heeft zijn sporen wel verdiend en neemt grote rollen voor zijn rekening. Daarnaast is Harry penningmeester van de vereniging.

onze Karin

Karin was een trouw lid vanaf het eerste uur. Karin heeft in veel stukken gespeeld. De laatste jaren trad ze op als toneelmeester en hield zij tijdens voorstellingen de boel achter de coulissen nauwlettend in de gaten. Karin overleed in 2023.

Monique

Monique stort zich al jaren vol op haar passie toneelspelen. Haar talent is onmiskenbaar. Maar laat je niet bedriegen door haar looks. Monique kan tijdens een optreden ook streken uithalen met haar medespelers.

Monique 2(.0)

De toneelvereniging is sinds kort niet één maar twee Monique's rijk. Heeft zich in de korte tijd dat ze bij ons is niet alleen bewezen als een gezellig en fanatiek lid, maar ook als een goede kokkin. Zo waren de eigengemaakte loempia's heerlijk!

onze nel

Nel was vanaf dag één een zeer betrokken lid van de groep. Ze kon enorm genieten van het spel van anderen. Tijdens oefenavonden kon ze in lachen uitbarsten, wat dan weer heel aanstekelijk werkte. Helaas overleed Nel in 2019. Voor altijd in ons hart.

Nicole

Eén van de nieuwste leden van de toneelclub is een echte spring in het veld. Nicole kan haar enthousiasme over toneelspelen nauwelijks verbergen. Ook haar kennis (en ervaring) van goede drank heeft ze al meermaals aangetoond.

Paul

Toneelspelen is bij Paul met de paplepel ingegoten. Na flink wat uitvoeringen van de toneelvereniging te hebben bijgewoond, trok hij in 2010 zelf de stoute toneelschoenen aan. Is tevens de webmaster van de toneelvereniging.

Simon

Simon is al jarenlang de enige echte regisseur van Toneelvereniging Alkmaar. Hij heeft speciaal hiervoor een opleiding gevolgd. Voelt zich ook op het toneel als een vis in het water. Het onthouden van teksten is alleen niet zo aan hem besteed.